19 Mart 2023 Pazar

 

solgun yolların gölgesinde



"Bütün gün yürüyen insan gece karanlığı çöktüğünde varlığından emin hale gelir" F.Gros, Yürümenin Felsefesi


Hülya Özdemir ve Ferhat Satıcı'nın 26 Aralık 2022- 30 Nisan 2023 tarihleri arasında  İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin Balat'ta yer alan Haliç Sanat projesi dahilinde Fener Evleri 3'de yer alan "Solgun Yolların Gölgesinde" düet sergisi 90'lardan beri birlikte üreten iki sanatçının birlikte aldıkları yolu, yürüyüşü ve buna bağlı yolculuk belleğinin oluşturduğu üretim ve diyalog izleğine odaklanıyor.


İkili, kentin coğrafik konumlanışına paralel kaybolan, solan, arada kalan katmanların ve duyumsal olanın görünmeyen gramerini açığa çıkarmaya çalışan yapıtlar üretmektedir. Çalışmalarında video sanatına çağdaş sanatın katmanlı ve özdönüşümsel yapısı niteliğinde bakan Özdemir ve Satıcı görüntünün fragmantal yapısından daha çok bir akış ve yayılım fikrini çağrıştıran çalışmalara odaklandılar. Üretimlerinde katmanları ve videonun diğer sanatsal medyumlar ve düşünce süreçleri ile olan ilişkisini sorgulayan ikili, videonun disiplinler arası tarafına odaklanarak, Lazzarato'nun "zamanı kristalleştirme makinaları" olarak tanımladığı bu medyuma zamanın ve mekanın açısından tekrar bakmayı deniyorlar.


Sergide  geçirdikleri yolculuğun belleklerinde yansıyan izler olarak, Heidegger'in "yeryüzü ve gökyüzü arasında meydana gelen olay" derken kastettiği şey olan "manzara"nın, kendi kendine yeten, sizin bakmanıza ihtiyacı olmayan, insandan önce ve sonra varolacak olan bir olgu oluşuna vurguda   bulunan Özdemir ve Satıcı kent-doğa ikileminin kıvrımlarını oluşturan duyumsal, toplumsal, ekonomik, kültürel ve ekolojik boyutların yansımalarını ortaya koymaya çalışmaktadır.


Büyük kentler,  onu izleyenlerin bireysel değil, kolektif bir rüyası olma konumundadır.   Bu anlamda büyük su varlığının eksilen tarafına odaklanan Özdemir, suyun düşsel ve akışkan yanıyla bizi zamanı yeniden deneyimlemeye davet eder, ışığın akışı ile su arasında, bir bağ kurmayı dener. 


Anıtsal alegorileri, eseri üreten sanatçının  zihni ile eserin zihni arasındaki bağları açığa çıkarmaya çalışan Satıcı, hareketli imajın üretim süreçleri ile kalıcı ve sabit imgelerin üretilişi arasında bir  topografya kurgular. Toplumsal ve fiziksel travmaların, rüyalar ve kabusların  farklı coğrafyalarda farklı anlamlarla tekrar tezahür edebileceğini vurgulayan Satıcı abidevi geçmişten, karanlık bir geleceğe yolculuk eden anıt imgesini, zamansız bir coğrafyada izleyici ile tekrar buluşturmayı deniyor.


Özdemir ve Satıcı'nın yaklaşık 25 yıllık üretim süreçlerindeki alınan mesafenin sonuçlarını gözler önüne seren sergide Satıcı  ve Özdemir'in  video çalışmaları  ve desenleri yer alıyor. Sergi birlikte üreten iki sanatçının kesişim noktalarını ortaya koymaktadır.

















Hülya Özdemir 


Ferhat Satıcı














...............................................................................................................................................................................................................................



Hülya Özdemir, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü’nden mezun oldu. 2020 yılında D.Ü.S.T.Fakültesi Resim Bölümü'nde yüksek lisansını "Videoist Ekseninde 2000'lerden Günümüze Türkiye'de Video Sanatını Yeniden Yorumlama" başlıklı tezi ile tamamladı.


Hülya Özdemir,  imgenin, kaybolan dağılan ve coğalan doğasını, araştırır.  Zamana ve mekana dayalı olarak hafızayı yeniden kurmayı ve  keşfetmeyi dener. Üretim biçimlerinin katmanlarına, arka planlarına  ve seslerine odaklanır.Yapıtları yurt içi ve dışında birçok mekan ve etkinlikte sergilenmiştir.


2003 yılından beri Videoist Video Sanatı İnsiyatifinin Ferhat Satıcı ile birlikte kurucusu ve yürütücüsüdür. 


She graduated Marmara University Faculty of Fine Arts Department of Painting, She graduated master degree with thesis entitled "A study for re-evaluation video art in Turkey within the framework of videoist since 2000's up to date" in Düzce University Faculty of Art and Design Department of Painting, 

  

Hülya Özdemir's artworks explores the disappearing, dissolving and multiplying nature of the image. She tries to re-establish and discover memory based on time and space. She focuses on layers, backgrounds and sounds of the modes of production.  His artworks took place abroad and Turkey.



...........................................................................................................................................................................................................................................


1973 Yalova doğumlu olan Ferhat Satıcı lisans, yüksek lisans ve doktora derecelerini Marmara Üniversitesi’nde tamamladı. Düzce Üniversitesi Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Heykel bölümü öğretim üyesi olan sanatçı çalışmalarında heykel, video , fotoğraf, enstalasyon ve resim gibi farklı teknikler kullanmaktadır. Satıcı, anıtsal olan ile gündelik olanın sınırlarını belirsizleştirmeye yönelik çalışmalar üretir. İmgenin harekete ve süreye dayalı duygulanımsal kuvvetler ile olan ilişkilerini inceler. 2003 yılında kurulmuş olan, 2013-2016 yılları arasında Mardin de faaliyetlerine devam etmiş Videoist video sanatı İnisiyatifinin Hülya Özdemir’le birlikte kurucusu ve yürütücüsüdür . 6.Çanakkale Bienali’nin ve 3. Mardin Bienali’nin organizasyonel ekibinde yer almış, eş küratörlük yapmıştır. Çeşitli kitap ve dergilerde yazarlığın yanı sıra yayın kurulu üyeliğinde bulunan Satıcı yurtiçinde ve dışında birçok karma ve kişisel sergi gerçekleştirmiştir.


Born in 1973 in Yalova, Ferhat Satıcı completed his undergraduate, graduate and doctorate degrees at Marmara University in Istanbul. Currently, he works as a faculty member at the Art Design and Architecture Faculty, Department of Sculpture, Düzce University. In his works, Satıcı uses different forms such as sculpture, video, photography, installation, and painting. He produces works aimed at blurring the boundaries between the monumental and the everyday. He examines the relationship of the image with affective forces based on movement and duration. With his colleague Hülya Özdemir, he is the co-founder and executive of the Videoist video art Initiative, established 2003. This initative continued its activities in Mardin between 2013-2016. As co-curator, Satıcı organized the 6th Çanakkale Biennial and the 3rd Mardin Biennial. He has worked both as a writer for and as a member of editorial boards of various books and magazines. He has realized many personal and group exhibitions in Turkey and abroad.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder